Why we choose this... What happens in college... What happens after college... What do we do next...

Thursday, March 22, 2007

Kementerian tak layan rayuan jika enggan mengajar di pedalaman

KUALA LUMPUR: Guru yang enggan mengajar di kawasan pedalaman diminta berhenti daripada perkhidmatan kerana Kementerian Pelajaran tidak akan melayan rayuan mereka untuk ditukarkan ke kawasan lain.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar, berkata rayuan mereka tidak akan dilayan melainkan ada sebab yang munasabah dan tidak dapat dielakkan seperti masalah kesihatan.

“Kita sudah beritahu guru-guru yang merayu tidak mahu mengajar di kawasan ditetapkan kementerian supaya berhenti kerja, jika guru atau suami atau anak-anaknya sakit baru kita bagi keutamaan,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen semalam.

Noh berkata, alasan guru baru berkahwin dan ingin mengikut suami juga tidak akan dipertimbangkan melainkan jika ada kekosongan.

“Kenapa mesti lihat pada guru saja, ada juga kakitangan kerajaan lain seperti pegawai polis bekerja di tempat lain dan isterinya bekerja di tempat lain, tiada masalah...setiap kakitangan kerajaan akan perlu hadapi masalah seperti ini,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan sudah banyak menyediakan pelbagai insentif kepada guru yang akan ditempatkan di kawasan pedalaman seperti untuk kemudahan seperti kuarters yang dilengkapi perabot dan tambang perjalanan, manakala elaun khas bernilai antara RM500 dan RM1,500 bergantung kepada tahap kesusahan guru masih dalam peringkat perbincangan.

“Jadi dengan ada segala kemudahan ini, tidak ada sebab guru tidak mahu mengajar di kawasan luar bandar dan pedalaman.

“Kita minta golongan guru berikan kepentingan terhadap anak murid mereka daripada diri mereka sendiri, jika ada keciciran pelajar di kawasan pedalaman siapa yang akan dipersalahkan nanti?,” katanya.

Note : Sumber Berita Harian Online



- Aku rasa Yang Berkenaan xda idea bagus gik mauk dibincang ... benda lapuk pun boleh jadi cerita panas, cuba mun nya mpun kat situasi ya baru nya tauk apa perasaan cikgu di ulu, setakat elaun ya apa jak mun dibandingkan dengan keluarga, 1 - 3 years kat pedalaman is just nice, tapi mun dah lamak gilak sapa tahan, macam ne nak meningkatkan kualiti profesion perguruan mun duduk kat tengah2 hutan sampey 5 - 10 tahun, macam ne mauk "berikan kepentingan terhadap anak murid mereka ..." ya ilmu diembak keluar dari maktab ya juak la ilmu pakey ngajar 5 - 10 akan datang, bila la nak maju ... hahaha auk jak lar ... apa-apa jak lar .... janji aku bahagia

3 comments:

Anonymous said...

xiboh pindah la.....majulah sukan tok negara......

Anonymous said...

boleeeeeeehh

Anonymous said...

sadis na juak.......tat kediak.