Why we choose this... What happens in college... What happens after college... What do we do next...

Thursday, February 01, 2007

Berita Baik Untuk Guru PEDALAMAN SABAH & SARAWAK

Sapa-sapa yang kat ulu ya mun nak mintak pindah pegi bandar baca lok tok .... xda kaitan ngan Cikgu-cikgu yang kat semenanjung nun (buat-buat bodo jak mun baca tok) wahahahahahahaha x masuk kawasan liputan korang ya .... Fuhyoo Insentif/Elaun tok ajak besar gik dari gaji bersih aku (tertakluk kepada penggredan area skolah korang) yang aku tauk sekolah aku layak untuk P3 = RM1500, I don't have any idea when it will be implemented so we'll just have to wait and see .... patience is virtue :)



Kenaikan Gaji Kakitangan Awam Dikaji

KUALA LUMPUR 11 Dis. – Kabinet sedia memberi pertimbangan serius berhubung tuntutan gaji sektor awam, tetapi keputusan mengenainya akan mengambil kira kemampuan kewangan negara, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ini kerana kerajaan mempunyai komitmen dan tanggungjawab yang besar bukan sahaja dari segi membiayai gaji kakitangan awam bahkan menyediakan peruntukan yang cukup untuk program pembangunan negara.


Note: Sumber Utusan Malaysia.




Insentif Baru Guru Pedalaman Ditimbang

KUALA LUMPUR 15 Nov. - Guru-guru di kawasan pedalaman dijangka menikmati insentif baru termasuk insurans keselamatan serta yuran tajaan pengajian ke pusat pengajian tinggi.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kementerian sedang mempertimbangkan langkah tersebut dalam usaha menarik lebih ramai guru untuk berkhidmat di luar bandar.

Beliau berkata, pada masa ini beberapa langkah lain telah dilaksanakan termasuk memberi elaun insentif pedalaman sebanyak 10 peratus daripada gaji pokok kepada guru-guru.

``Guru pedalaman yang menduduki kuarters guru yang daif akan menerima bayaran penuh Elaun Tetap Perumahan (ITP),'' katanya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Datuk Ronald Kiandee (BN-Beluran) pada sidang Dewan Rakyat, hari ini.

Hishammuddin berkata, dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kementerian merancang memperbanyakkan pembinaan rumah guru terutama di luar bandar.

Beliau menambah, pengiktirafan dan penghargaan kepada guru-guru yang berkhidmat di luar bandar juga akan diberikan seperti ketika sambutan Hari Guru.

``Dari segi pemilihan dan pengambilan guru, kementerian mengamalkan dasar mengutamakan calon tempatan yang memenuhi syarat kelayakan minimum,'' katanya.

Note : Sumber Utusan Malaysia


Guru di pedalaman nikmati dua insentif baru

PUTRAJAYA 17 Okt. - Guru-guru yang berkhidmat di pedalaman akan menikmati dua insentif baru bagi memartabatkan profesion perguruan dan menggalakkan mereka bertugas di luar bandar.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, insentif itu ialah yuran percuma untuk guru melanjutkan pelajaran di Universiti Terbuka Malaysia (OUM) dan skim insurans hayat.

Menurutnya, ia bagi menggalakkan guru di pedalaman melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan menyahut seruan kerajaan dalam merealisasikan pembelajaran sepanjang hayat.

``Insurans pula bertujuan melindungi guru terutamanya di pedalaman yang sering berhadapan dengan risiko bahaya dan kemalangan ketika bertugas,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena majlis Penyerahan Sumbangsih Aidilfitri Warga Pendidik Pendalaman Kementerian Pelajaran di sini hari ini.

Pada majlis tersebut seramai 35 wakil warga pendidik dari seluruh negara hadir mewakili 13,480 guru yang bertugas di pedalaman.

Turut diadakan penyampaian hadiah khas kepada seorang guru, Azlee Makibin dari Sekolah Kebangsaan Abuan, Beluran, Sabah yang dipilih sebagai guru contoh ekoran komitmennya bertugas di pedalaman.

Menurut Hishammuddin, satu perbincangan awal antara OUM telah dilakukan hari ini dan pada dasarnya mereka telah bersetuju untuk memberi pengecualian yuran dan insentif kepada guru-guru di pendalaman yang ingin melanjutkan pelajaran di universiti tersebut.

``Kursus yang memakan masa tiga tahun itu pasti memberi kelebihan kepada kementerian kerana guru-guru tersebut akan terikat untuk mengajar di pedalaman dalam tempoh berkenaan.

``Buat masa ini, guru yang belajar di OUM hanya diberi diskaun pembayaran yuran,'' katanya.

Sementara itu, menurut beliau, skim perlindungan insurans tambahan khusus untuk guru pedalaman diperkenalkan memandangkan guru sentiasa berhadapan dengan risiko kemalangan seperti bot terbalik, diserang lanun dan sebagainya.

``Dengan adanya skim ini, guru-guru di pedalaman lebih dilindungi jika berlaku sebarang kemalangan,'' katanya.

Tambah beliau, walaupun ia masih dalam peringkat kajian, kementerian akan mendapatkan satu pakej khas daripada syarikat insurans supaya polisinya lebih menarik.

Note : Sumber Utusan Malaysia



Agenda Kurangkan Jurang Pendidikan Bandar-Pedalaman Jadi Keutamaan

PUTRAJAYA, 5 Okt (Bernama) -- Kerajaan pada dasarnya bersetuju memberikan pakej insentif khas kepada guru pedalaman sebagai mengiktiraf pengorbanan mereka dalam mendidik anak bangsa, kata Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata agenda mengurangkan jurang pendidikan di bandar dan luar bandar/pedalaman juga dikenalpasti sebagai sesuatu yang akan dilaksanakan melalui pendekatan projek dan inisiatif berimpak besar.

Perkara itu dipersetujui pada mesyuarat Badan Bertindak Pelaksanaan Negara (NITF) hari ini yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Hishammuddin berkata pada mesyuarat itu, pihaknya memberikan taklimat mengenai pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) yang ada hubung kait dengan agenda pendidikan.

Menyentuh pakej insentif kepada guru pedalaman, beliau berkata:

"Kita dapat persetujuan secara prinsip, jumlahnya akan dibincangkan dengan Kementerian Kewangan kerana ini banyak berkisar kepada siling keseluruhan RMK-9, bukan siling Kementerian Pelajaran sahaja.

"Tetapi saya lega bahawa pemberian pakej insentif ini dipersetujui," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa anjuran kementerian di sini malam ini.

Antara insentif yang akan diperhalusi ialah pemberian elaun kesukaran bagi mencerminkan kesusahan yang ditanggung oleh guru yang bertugas di pedalaman.

Dalam konteks ini, kata beliau, kementerian dan kerajaan akan memberikan pertimbangan sewajarnya kepada kebajikan dan keselesaan guru pedalaman.

"Bila Perdana Menteri bersetuju untuk kita mempertimbangkan insentif khusus untuk guru-guru pedalaman, ini satu perkara yang amat bersejarah," jelas Hishammuddin.


Note : Sumber Utusan Malaysia

2 comments:

Anonymous said...

hebat na ko deng.....byak na liputan semasa.bagus juak banyak kemudahan yang diberik ngn guru pedalaman.nanti kuar2 dari hutan......pat beli cash n carry umah besar.kweng..kweng..kweng....

|| -= n|ch0L45 =- || said...

ha ha ha biasa la aku ... skolah xda keja ... kat rumah pun xda keja ... online jak la keja aku ... mun mauk main saham call jak aku TAiNVEST.com ... cash n carry ya nang best